CARACTERISTICI GENERALE ALE COPILULUI DE VÂRSTĂ ȘCOLARĂ
Din punct de vedere intelectual, în această perioadă gândirea copilului devine mai ordonată, mai structurată și mai logică. Prin urmare, copilul de vârstă școlară la joacă va fi mai realist și orientat mai mult spre reguli decât a fost preșcolarul. Jocul va reflecta, astfel, o nevoie de ordine în curs de dezvoltare.
Copilul de vârstă școlară este mai implicat din punct de vedere social în relațiile cu colegii de vârstă sa decât oricând înainte, iar grupul său oferă sprijinul care anterior a fost oferit numai în cadrul familiei. Acceptarea de către colegii lor este foarte importantă pentru copiii din această grupă de vârstă, iar jocul lor reflectă o nevoie uneori copleșitoare de apartenență.
În cele din urmă, în domeniul dezvoltării personalității, o provocare majoră pentru noile concepții despre sine ale copiilor de vârstă școlară este aceea de a le demonstra celorlalți că sunt competenți, că au talente și abilități de care pot fi mândri. În jocul lor, se reflectă această atracție pentru industrie.
Apariția gândirii logice: nevoia de ordine
Chiar și la începutul celui de-al doilea an de viață, copiii încep să utilizeze simboluri și să folosească cuvinte pentru obiecte, oameni sau evenimente. Ei pot începe acum să se implice într-un joc de încredere. Inteligența preșcolarului constă în activitate mentală, comparativ cu inteligența senzorială și motorie a copilului mai mic.
Prescolarii sunt limitați, totuși, prin faptul că reprezentările lor mentale ale realității nu sunt reglementate de un sistem consistent de gândire. Sunt ușor distrași. La rezolvarea problemelor, ei se concentrează adesea pe aspecte irelevante ale materialelor cu care lucrează, în timp ce ignoră informații care sunt foarte relevante.
Ei se lasă influențati prea ușor de aparențe și nu acordă atenție lucrurilor esențiale. Un copil preșcolar poate concluziona, de exemplu, că un pahar înalt de apă conține mai mult lichid decât un pahar mare, chiar dacă copilul a văzut în prealabil că lichidul a fost măsurat în cantități egale în ambele recipiente. Paharul înalt pare mai mare și trebuie să conțină mai mult lichid – nu contează faptul că paharul mare este și mai lat.
Copiii de cinci sau șase intră într-o nouă etapă în dezvoltarea gândirii. Celebrul psiholog Jean Piaget a numit această etapă, etapa operațiunilor concrete. Acum, reprezentările mentale ale realității copilului sunt organizate într-un sistem general de reprezentări conexe. Rezultatul este o gândire mai logică și mai ordonată. Când li se cere să sorteze obiectele în grupuri, de exemplu, copilul este capabil să facă această operațiune concretă ținând cont de proprietățile definitorii logice ale obiectelor. Astfel, o colecție de forme geometrice ar putea fi sortate în funcție de dimensiune, culoare, formă sau numărul de linii drepte pe care le conțin. Dimpotrivă, copilul preșcolar sortează perceptiv formele geometrice mai degrabă decât logic și le aranjează în ceea ce Piaget le numea colecții grafice. Preșcolarul poate aranja formele într-un cerc pentru a face un colier sau în linie dreaptă pentru a face un tren.
Apariția unui sistem logic care să guverneze gândirea permite copiilor să perceapă universul ca un loc ordonat. Pe lângă dobândirea capacității de clasificare logică a materialelor, copilul dezvoltă o înțelegere a relațiilor cauză-efect, o înțelegere matură a conceptelor de timp și spațiu și o abilitate de a raționa prin inducție, care implică postularea unor principii generale pe baza unor cazuri speciale observate.
Acum, pentru că gândirea copilului este modelată și ordonată, universul își asumă tiparele minții copilului. Jocul copiilor în anii copilăriei mijlocii și ulterior reflectă tranziția de la etapa gândirii prelogice la cea a operațiunilor concrete, în sensul că jocul devine din ce în ce mai realist și se caracterizează din ce în ce mai mult pe nevoia de ordine.
Acestea sunt doar câteva dintre caracteristicile generale ale copilului de vârstă școlară. Sper să vă ajute să-i înțelegeți cât mai bine posibil, astfel încât să le puneți la dispoziție tot ceea ce au nevoie pentru dezvoltarea lor corespunzătoare.
De asemenea, trebuie să țineți cont că acestora le trebuie asigurat un mediu cât mai plăcut și atractiv pentru ca ei să fie atrași de procesul de dezvoltare cognitivă și nu numai. Puteți face acest lucru prin achiziționarea de ghiozdane și rechizite școlare corespunzătoare. Pe acestea le puteți găsi intrând în magazinul nostru online.
Spor la cumpărături!